Wat is bijnieruitputting en wie krijgt het?

Bijnieruitputting oftewel de lichamelijke burn-out

Burn-out treft tegenwoordi 1 op de 7 mensen. Bij een burn-out spelen overbelaste bijnieren altijd een rol, zij moeten immers bijna 24 uursdienst draaien om de stresshormonen aan te maken. Dat eist zijn tol en dan spreken we van bijnieruitputting of verzwakte bijnieren.

Zo’n 80% van de bevolking krijgt te maken met bijnieruitputting! Bijnieruitputting komt voor dus bij mensen die een burn-out hebben (gehad) maar ook mensen die géén burn-out hebben gehad kunnen ermee te maken krijgen.

Bijnieruitputting is dus een lichamelijke uiting van burn-out. De oorzaak is divers. De bijnieren maken hormonen aan: met name cortisol en adrenaline. Deze hormonen zijn onze overleving! Alleen … als je bijna continu in de overlevingsstand staat, kunnen de bijnieren dat niet meer aan. Die raken op.

Bij stress wordt dus het hormoon cortisol gemaakt in de bijnier. In het geval dat stress maar voortduurt, wordt er dus veel cortisol aangemaakt. Je bent bijna continu in staat van paraatheid, klaar om te vechten, te vluchten of te bevriezen. Je leeft voortdurend in een hoge versnelling; alsof er een tijger op je hielen zit.

De bijnieren produceren ook andere hormonen zoals aldosteron, testosteron, adrenaline en noradrenaline.  Samen met cortisol zorgen deze hormonen voor regulering van je bloedsuikerspiegel, ze gaan ontstekingen en ziekte tegen, zorgen voor balans tussen water en zouten, reguleren de stressreactie en de productie van geslachtshormonen. Bijnieren die uitgeput zijn, kunnen deze taken niet meer aan. Wat veel mensen niet beseffen: er is een wisselwerking met de schildklieren en een directe relatie met stress.

Hoe weet je dat je bijnieren uitgeput zijn? Als je moe wakker wordt of als je naar een andere kamer loopt en daar aangekomen weet je niet meer wat je er ook alweer moest dan zijn dat signalen dat je teveel van je zelf hebt gevraagd.

Het hebben van uitgeputte bijnieren leidt tot de volgende klachten:

  • Vermoeidheid
  • Langer herstel van griep
  • Slapeloosheid
  • Huidproblemen
  • Allergieën
  • Huidziekten
  • Laag libido
  • Auto-immuunziekten
  • Lage bloeddruk
  • Trek in hartige voeding, in suikers en cafeïne
  • Geheugenverlies
  • Darmflora uit balans
  • Gal- en nierstenen
  • Hypoglykemie
  • Schildklierklachten
  • Candida
  • Kanker
  • Hart- en vaatziekten
  • Angst- en paniekaanvallen

Wil je weten hoe het met jouw bijnieren is? Doe hier de test.

Een van de klachten bij bijnieruitputting is slechter slapen. Dit kan te maken hebben met te veel cortisol. Een te hoog cortisolgehalte voor het slapen kan ontstaan door teveel activiteit, stress en licht (bijv van een beeldscherm)  laat op de avond.

Bij burnout is het dagelijkse ritme van het cortisol verstoord. Normaal gesproken piekt cortisol in de ochtend en is het level op zijn laagst in de avond wanneer men gaat slapen. Na een burn-out en chronische stress, ook bij wisseldiensten en een onregelmatig dagritme kan dit verstoord zijn. Cortisol piekt dan niet meer in de ochtend waardoor men moe wakker wordt en in de avond is men te energiek (te hoge cortisol) om goed te kunnen slapen.

Wat je kunt doen bij bijnieruitputting, hier een paar tips:

  • Stress reductie, stop met moeten. Doe activiteiten die je energie geven en stop met activiteiten die je energie wegtrekken
  • Slik vitamine C, , Vitamine D3 en vul magnesium aan.
  • Beperk je suikerinname

Bestel hier ons uitgebreide bijnieren herstelplan.

 
Translate »