Test Zijn mijn bijnieren uitgeput?

Deze test is slechts bedoeld om een indicatie te geven of op dit moment je bijnieren uitgeput zijn of niet en in welke mate.

Met de deze test kun je meten of je in de gevarenzone zit en hoe ernstig. Neem de afgelopen 3 maanden in gedachten bij het beantwoorden van de vragen.

De test komt uit het boek van James Wilson.

Voer uw email in:

1. Ik heb langere periodes stress gehad die mijn welzijn aangetast hebben

 
 
 
 

2. Ik heb één of meerdere stressvolle gebeurtenissen gehad die mijn welzijn hebben aangetast

 
 
 
 

3. Ik doe gedurende langere periode overwerk, waardoor weinig vrije tijd en ontspanning

 
 
 
 

4. Ik heb langdurige , ernstige of terugkerende luchtweginfecties gehad

 
 
 
 

5. Ik ben geneigd om in gewicht aan te komen, in het bijzonder rond de taille

 
 
 
 

6. Ik heb lange tijd steroïden gebruikt of intensieve therapie met steroïden (corticosteroïden) ondergaan

 
 
 
 

7. Ik heb een geschiedenis van alcoholisme en/of drugsgebruik

 
 
 
 

8. Ik heb overgevoeligheden voor stoffen in de omgeving

 
 
 
 

9. Ik heb diabetes (Type II)

 
 
 
 

10. Ik lijd aan PTSS (post traumatische stress syndroom)

 
 
 
 

11. Ik lijd aan anorexia

 
 
 
 

12. Ik heb één of meer andere chronische aandoeningen of ziekten

 
 
 
 

13. Mijn vermogen om stress op te vangen is afgenomen

 
 
 
 

14. Ik ben minder productief op mijn werk

 
 
 
 

15. Ik kan niet zo helder meer denken als vroeger

 
 
 
 

16. Mijn denken is verward als ik haast heb of het druk heb

 
 
 
 

17. Ik heb de neiging om emotionele situaties te ontlopen

 
 
 
 

18. Ik heb de neiging om, onder druk, te trillen of nerveus te zijn

 
 
 
 

19. Ik heb last van nerveuze maagklachten als ik gespannen ben

 
 
 
 

20. Ik heb veel onverklaarbare angsten/zorgen

 
 
 
 

21. Mijn libido is aanzienlijk minder dan het was

 
 
 
 

22. Ik word licht in mijn hoofd of duizelig wanneer ik snel opsta uit een zittende of liggende positie

 
 
 
 

23. Ik heb wel eens (of vaker) het gevoel (bijna) flauw te vallen

 
 
 
 

24. Ik ben chronisch moe, zelfs na een goede nachtrust

 
 
 
 

25. Ik voel me de meeste tijd niet lekker

 
 
 
 

26. Ik merk dat mijn enkels soms gezwollen zijn. De zwelling is ’s avonds erger

 
 
 
 

27. Ik moet na momenten van psychische of emotionele druk/stress meestal gaan liggen of rusten

 
 
 
 

28. Mijn spieren voelen soms zwakker dan zou moeten

 
 
 
 

29. Ik kan lastig stilzitten, er beweegt altijd wel iets (armen en benen zijn rusteloos)

 
 
 
 

30. Ik ben allergisch geworden of heb in toenemende mate of ernst last van allergische reacties

 
 
 
 

31. Als ik over mijn huid kras dan blijft er, gedurende een minuut of langer, een witte lijn zichtbaar

 
 
 
 

32. Ik heb een lage bloeddruk

 
 
 
 

33. Er zijn kleine, onregelmatige donkerbruine vlekjes op mijn voorhoofd, gezicht, nek en schouders gekomen

 
 
 
 

34. Ik voel me soms in het geheel zwak

 
 
 
 

35. Ik heb onverklaarbare veelvuldige hoofdpijnen

 
 
 
 

36. Ik heb het regelmatig koud

 
 
 
 

37. Ik heb een afgenomen tolerantie voor kou/warmte

 
 
 
 

38. Ik word vaak hongerig, verward, beverig of raak enigszins verlamd onder druk

 
 
 
 

39. Ik val af (of ben afgevallen) zonder oorzaak, terwijl ik me heel moe en lusteloos voel

 
 
 
 

40. Ik heb een gevoel van hopeloosheid en/of radeloosheid

 
 
 
 

41. Ik irriteer me sneller aan mensen/ben minder tolerant

 
 
 
 

42. De lymfeklieren in mijn nek zijn vaak gezwollen

 
 
 
 

43. Ik moet mezelf forceren om door te gaan. Alles lijkt een zware klus

 
 
 
 

44. Ik ben misselijk of ik moet overgeven zonder duidelijke oorzaak

 
 
 
 

45. Ik word snel moe

 
 
 
 

46. Ik heb al moe als ik opsta in de ochtend (ben niet echt wakker voor 10 uur in de ochtend)

 
 
 
 

47. Ik heb soms ineens geen energie meer

 
 
 
 

48. Ik voel me soms veel beter en volledig wakker na het middagmaal

 
 
 
 

49. Ik heb vaak een dip tussen 15.00 en 17.00 uur

 
 
 
 

50. Wanneer ik niet regelmatig eet, word ik humeurig, heb ik gebrek aan energie of wordt het mistig in mijn hoofd

 
 
 
 

51. Ik voel me normaal gesproken het beste na 16.00 uur

 
 
 
 

52. Ik ben vaak om 21.00-22.00 uur moe maar ga toch niet naar bed

 
 
 
 

53. Mijn beste, meest verfrissende slaap komt tussen 7.00 en 9.00 uur

 
 
 
 

54. Ik vind het fijn om lang uit te slapen

 
 
 
 

55. Ik doe vaak ’s avonds laat mijn beste werk (of vroeg in de morgen)

 
 
 
 

56. Als ik niet tegen 23.00 uur naar bed ga, krijg ik een tweede energie golf rond 23.00 uur die ongeveer tot 1.00-2.00 uur duurt.

 
 
 
 

57. Als ik hoest of kou vat dan duurt dat wel enkele weken

 
 
 
 

58. Ik heb regelmatig luchtweginfecties, bronchitis of longontsteking

 
 
 
 

59. Ik krijg minstens 2 keer per jaar een verkoudheid, astma of andere aandoeningen aan de luchtwegen

 
 
 
 

60. Ik krijg met regelmaat last van huiduitslag, dermatitis of andere huidaandoeningen

 
 
 
 

61. Ik heb reumatoïde artritis

 
 
 
 

62. Ik ben allergisch voor verschillende stoffen in het milieu

 
 
 
 

63. Ik reageer overgevoeligheid voor sommige chemische stoffen

 
 
 
 

64. Ik heb cvs (chronisch vermoeidheid syndroom)

 
 
 
 

65. Ik heb zonder duidelijke oorzaak pijn in spieren van mijn nek en bovenrug

 
 
 
 

66. Ik krijg soms pijn aan de zijkant van mijn hals

 
 
 
 

67. Ik heb moeite met in slaap komen of met doorslapen

 
 
 
 

68. Ik heb fibromyalgie

 
 
 
 

69. Ik heb astma

 
 
 
 

70. Ik heb hooikoorts

 
 
 
 

71. Ik heb last van zenuwinzinkingen

 
 
 
 

72. Mijn allergieën zijn erger geworden (vaker, ernstiger en meer verschillende)

 
 
 
 

73. De vet kussentjes in mijn handpalmen en /of vingers zijn vaak rood

 
 
 
 

74. Ik heb sneller kneuzingen dan vroeger

 
 
 
 

75. Ik heb een gevoelige plek in mijn rug naast mijn wervelkolom onderaan mijn ribbenkast wanneer je erop drukt

 
 
 
 

76. Ik heb een zwelling (wallen) onder mijn ogen als ik opstaan die weer weg gaan als ik een paar uur wakker ben

 
 
 
 

77. Ik heb vaak koffie of andere stimulerende middelen nodig om ’s morgens op gang te komen

 
 
 
 

78. Ik heb vaak sterk de behoefte aan vet eten en voel me beter met voedingsmiddelen die veel vet bevatten

 
 
 
 

79. Ik gebruik veel cafeïne houdende dranken (koffie, cola, energiedrankjes) om mezelf aan de gang te krijgen

 
 
 
 

80. Ik heb vaak sterke behoefte aan zout en/of zoute voedingsmiddelen (chips, snacks etc)

 
 
 
 

81. Ik voel me slechter als ik voedingsmiddelen eet die veel kalium bevatten (zoals vijgen, bananen, rauwe aardappelen), in het bijzonder wanneer ik die in de avond eet.

 
 
 
 

82. Ik heb sterke behoefte aan voedingsmiddelen die veel eiwit bevatten (vlees, kaas)

 
 
 
 

83. Ik heb sterke behoefte aan zoete voedingsmiddelen (gebak, snoep, koekjes, dessert, donors, gedroogd fruit etc)

 
 
 
 

84. Ik voel me slechter wanneer ik een maaltijd oversla

 
 
 
 

85. Ik heb constant stress in mijn leven of op mijn werk

 
 
 
 

86. Mijn relaties, zowel thuis als op mijn werk, zijn ongelukkig

 
 
 
 

87. Ik heb geen regelmatige eetgewoonten en ik plan mijn maaltijden slecht

 
 
 
 

88. Ik sport niet of onregelmatig

 
 
 
 

89. Ik eet veel fruit

 
 
 
 

90. Er komen niet genoeg leuke activiteiten voor in mijn leven

 
 
 
 

91. Ik heb weinig controle over hoe ik mijn tijd doorbreng

 
 
 
 

92. Ik beperk mijn zout inname

 
 
 
 

93. Ik heb tandvleesonstekingen en/of ontstekingen in de kiezen en/of abcessen

 
 
 
 

94. Ik eet op onregelmatige tijden

 
 
 
 

95. Ik voel me bijna meteen beter als een stress situatie eenmaal is opgelost

 
 
 
 

96. Regelmatige maaltijden verminderen de ernst van mijn symptomen

 
 
 
 

97. Ik voel me vaak beter nadat ik een avond met mijn vrienden heb doorgebracht

 
 
 
 

98. Ik voel me vaak beter als ik ga liggen

 
 
 
 

99. Andere factoren waardoor je je beter voelt (mag van alles zijn)

 
 
 
 

 
Translate »