Paniekaanvallen – de 5 beste tips

Paniekaanval – de 5 beste tips

Bij angst bereidt het lichaam zich voor op vechten of vluchten. Angst is een waarschuwingssysteem,  en stamt uit de tijd dat we oog in oog met een roofdier konden komen te staan. Angst is dan functioneel: je moet het immers zien te overleven en daarom keihard kunnen rennen (flight) of zo sterk zijn dat je het gevecht met je aanvaller kunt winnen (fight).

Bij een paniekaanval krijg je klachten als:

  • hartkloppingen,
  • zweten,
  • trillen,
  • het gevoel te stikken/geen lucht krijgen,
  • een onaangenaam gevoel in de borststreek,
  • misselijkheid of een naar gevoel in je buik,
  • duizeligheid,
  • angst om gek te worden,
  • angst om dood te gaan,
  • tintelingen,
  • koude rillingen of opvliegers.

Als je na een aanval angst krijgt om opnieuw een aanval te krijgen of je bent ongerust over de gevolgen van een nieuwe aanval spreken we van een angststoornis. Bij agorafobie is er daarnaast ook de angst om in plaatsen of situaties te zijn waaruit ‘ontsnappen’ of vertrekken moeilijk of gênant is (denk aan bijv. midden in de rij zitten in een theater) of het vermijden van dergelijke plaatsen of situaties uit angst voor een nieuwe paniekaanval (of het alleen in gezelschap van een ander in die situatie te begeven).

Angst voor de angst

Als je ooit een keer een paniekaanval hebt gehad ontstaat bijna meteen de angst voor een nieuwe. Een paniekaanval is letterlijk zeer beangstigend, omdat het vaak gepaard gaat met het gevoel dat je dood gaat. ‘Dit nooit meer’ is een logische gedachte waardoor meteen de angst voor een nieuwe aanval is geboren. Want stel dat…. het gebeurt in een winkel, in de auto, in het theater, in een vliegtuig… je moet er niet aan dénken!

Gedachten

Angst begint met een gedachte. Angst haalt je uit het hier en nu, want angst gaat altijd over iets dat mógelijk in de toekomst kan gebeuren. Voor het lichaam is een gedachte bijna hetzelfde als een daadwerkelijke gebeurtenis. Dus als je denkt dat je in gevaar bent of raakt, gaat het lichaam hierop reageren door in de vecht/vlucht modus te gaan. Dit betekent dus dat o.a. je hart sneller gaat kloppen en je maakt je klaar om in de aanval te gaan of op de vlucht. Als je eerder een paniekaanval hebt gehad, duikt meteen de gedachte op dat je dat weer zult krijgen. En zo beland je in een cirkel met je gedachten.

Wat helpt

Deze tips brengen verlichting:

  1. ademhalingsoefeningen doen,
  2. meditatie beoefenen,
  3. bewegen/sporten en
  4. gezonde voeding nemen om je weer in balans te krijgen.
  5. Gedachten veranderen

Gedachten bepalen je gevoel
Het is belangrijk om je gedachten onder de loep te nemen en jezelf uit te dagen om ze te beoordelen op hoe waar ze zijn. Er is niets dat een paniekaanval meer uitlokt dan de angst die je ervoor hebt. Wij kunnen je helpen met je gedachten uitdagen. We hebben hiervoor oefeningen waardoor je je gedachten beter onder controle krijgt. Want angst bestaat grotendeels in je hoofd. Het zijn de gedachten die een loopje met je nemen. Een gedachte leidt meteen tot een nieuwe soortgelijke gedachte. Dus als je denkt ‘ik moet straks boodschappen doen, als ik het daar maar niet krijg’  dan duikt meteen een nieuwe gedachte op en die kan bijv. zoiets zijn: ‘wat zullen de andere mensen ervan denken’ en ‘ik sta voor gek’..  Dit zijn gedachten die niet helpen maar die het verergeren.
Als je dit beseft en je gaat bedenken dat de reactie van je lichaam niet bedoeld is om je ellendig te voelen maar juist om je te helpen overleven, zal je paniek verminderen. Je moet dus echt met je eigen gedachten aan de slag!

Aanbod:

Wij hebben een speciale workshop ‘je gedachten bepalen je gevoel’ deze wordt regelmatig gegeven, zowel online als in levende lijve. Meer informatie over de workshop vind je hier. Schrijf je in via de planningspagina. Als je last hebt van een paniekstoornis is je stresssysteem overactief, dat leidt tot bijnieruitputting en daardoor wordt je coping (je vermogen om met stress om te gaan) met stress nog moeilijker.

Meer weten of persoonlijke begeleiding: neem contact met ons op.

 
Translate »