Hoe kom ik van mijn depressie af?

Depressie

De twee belangrijkste klachten die op een depressie kunnen wijzen zijn somberheid en lusteloosheid het grootste deel van de dag.

De wanhoop, het tekort aan energie, de enorme vermoeidheid, de angst, het gebrek aan lust en interesses karakteriseren een depressie. Je hebt geen toegang meer tot je eigen gevoelens. Dit komt ook voor bij mensen die prima lijken te functioneren, een geweldige baan hebben of een bekende artiest zijn.

je hebt mogelijk een depressie als minstens drie van onderstaande symptomen minstens 2 weken aanwezig zijn:

  • Eetproblemen (meer of juist minder eten) en veranderingen in het gewicht;
  • Slaapproblemen,
  • Geagiteerd en rusteloos zijn of juist geremd;
  • Vermoeidheid en verlies van energie;
  • Gevoelens van waardeloosheid of overmatige schuld;
  • Concentratieproblemen, vertraagd denken en besluiteloosheid;
  • Terugkerende gedachten aan dood of zelfdoding.

Andere veelvoorkomende symptomen van depressie zijn angst, obstipatie, libidoverlies en problemen met het geheugen. Ook vallen vaak de ineengezakte houding en terneergeslagen blik op.

Depressie is een zwarte hond? In dit filmpje wordt goed uitgelegd wat het hebben van een depressie betekent.

Bij depressie kan je enorm last hebben van zelfverwijt of zelfhaat en schuldgevoelens. Je kan gaan twijfelen bij het nemen van de meest simpele beslissingen.
Je slaapt moeilijk in, wordt midden in de nacht vaak wakker, of je wordt erg vroeg wakker en kan niet meer inslapen. Sommige depressieve mensen slapen juist te veel. Ongeveer de helft van de patiënten voelt zich ’s morgens veel slechter dan ’s avonds.

Daarnaast kan je eetlust verstoord zijn. Meestal is deze slecht, heb je geen trek in eten of smaakt het eten je niet. Veel mensen met een depressie vallen af. Soms eet men te veel. De ontlasting komt vaak moeizaam wat ook weer leidt lichamelijke problemen.

Interesse of energie om een activiteit te ondernemen ontbreekt. Het mooiste moment van de dag is als hij om is.

Wat je kunt doen bij depressie: (kies er een paar uit, doe niet alles tegelijk)

  • Ga de natuur in en zorg dat je minstens 30 minuten per dag in de buitenlucht bent. Door het licht wordt vitamine D aangemaakt en een tekort vaan vitamine D heeft o.a. somberheid tot gevolg.
  • Los onverwerkte trauma’s op. Mishandeld zijn als kind, een posttraumatische stress stoornis, onverwerkte rouw en burn-out kunnen leiden tot depressie. Voor een burn-out wordt nogal eens onterecht de diagnose depressie gegeven en omgekeerd. Wij raden je aan om een goede therapeut te zoeken om je hierin te begeleiden.
  • Dreig je burn–out te raken? De klachten daarvan komen grotendeels overeen met die van een depressie. Het is belangrijk om inzicht te krijgen in het hoe en waarom je op een burn-out af gaat.
  • Neem dagelijks gedurende 2-3 minuten een koude douche, het water dient minder dan 20 graden te zijn. Uit dit onderzoek blijkt dat deze methode effectief is tegen depressie.
  • Mindfulness beoefenen. Een gevoel van geluk en creativiteit ontstaat in de biochemie van onze hersenen. Mannen en vrouwen die regelmatig aan meditatie-oefeningen doen, krijgen tijdens het mediteren automatisch endorfinen en andere feel good neurotransmitters die noodzakelijk zijn om zich psychologisch goed en optimistisch te voelen en alle depressieve neigingen te elimineren. Het stofje dat mensen met een depressie tekort hebben kunnen ze dus zelf aanmaken. Voor mensen die niet meditatief zijn ingesteld is er echter ook smakelijk nieuws. De biochemie van onze hersenen kan ook zeer positief beïnvloed worden door onze voeding.
  • Voeding: enkele smakelijke antidepressiva en geluksbrengers zijn vis, kalkoen, kip, kaas, eieren, peulvruchten, sojadrankjes, vette vis, volkorenproducten, gedroogde dadels, noten – en dan zeer specifiek amandelnoten. De aminozuren, die dit soort voeding bevat, gecombineerd met een dagelijkse aanvoer van vitamine C (3000 milligram per etmaal) verdeeld over de dag en magnesium (500 milligram) is bijna een wonderrecept om over een positieve geest en een optimale moraal te beschikken. Vervang je zout door Keltisch zeezout, dit zout bevat 84 mineralen die je allemaal nodig hebt, waaronder magnesium.

Supplementen:

  • Magnesium aanvullen. Magnesiumolie via de huid wordt het beste opgenomen. Kies je toch voor inname, neem dan magnesiumcitraat. Praktisch iedereen heeft een tekort aan dit mineraal en het wordt niet voor niets het ‘anti stress mineraal genoemd.
  • Foliumzuur aanvullen. Veel depressieve mensen blijken een foliumzuurtekort te hebben. Aanvulling van dit tekort bleek in een recent onderzoek binnen 6 maanden de depressieve klachten duidelijk te verminderen. Foliumzuur
  • Vul vitamine D3 aan. Deze werkt samen met magnesium en B12 en de grote meerderheid van de bevolking heeft een tekort. Een tekort hieraan geeft o.a. stemmingswisselingen en somberheid. In de zon wordt dit via de huid aangemaakt daarom is buitenlucht zo belangrijk.
  • EPA (Eicosapentaeenzuur) aanvullen, dit werkt als een antidepressivum. het omega-3-vetzuur EPA
  • Gebruik extra vitamine B-complex. Dit kan de stemming duidelijk verbeteren. Foliumzuur, magnesium, zink en vooral vitamine B6, zijn nodig voor de omzetting van tryptofaan in serotonine. Vitamine B12 tekort is een veel voorkomend probleem. B12 verhoogt je mentale weerbaarheid. Slik B vitaminen altijd in een complex, vitaminen werken namelijk samen. Kies voor een goed merk als je financiën dit toelaten.

    Hoe kun je zelf het risico op een depressie verkleinen?
    In ieder geval door je voeding als volgt aan te passen:
  • Eet ’s ochtends en overdag veel vers fruit en vers geperste vruchtensappen, vis, noten,  zaden, rundvlees, zuurkool, zuivel en granen.
  • Minstens drie keer per week sporten is een goede manier om het gehalte aan noradrenaline (een neurotransmitter) in je bloed te verhogen.
  • Eet ’s avonds en wanneer je gespannen bent voedsel dat rijk is aan tryptofaan

In Nederland slikken momenteel ongeveer 1,1 miljoen mensen antidepressiva. Veel daarvan hebben er baat bij. Het grote nadeel van deze medicijnen is het afbouwen. De angst overheerst dat de klachten weer terugkomen waardoor er afhankelijkheid van medicatie ontstaat. Meer over het gebruik van antidepressiva hoor je in dit interview met Trudy Dehue, psycholoog en hoogleraar wetenschapsfilosofie aan de Rijksuniversiteit Groningen.

 
Translate »